Total de visualitzacions de pàgina:

dilluns, 28 de juliol del 2014

La dama de l'unicorn

LA DAMA DE L’UNICORN
Una novel·la esplèndida basada en cinc tapissos flamencs que estan considerats una de les grans obres de l’art medieval d’Europa.
La dama de l’unicorn ens narra la història d’uns tapissos que per encàrrec del noble Jean le Viste són realitzats per un taller de lissiers de Brussel·les. Amb aquest encàrrec quedaran tramades les vides del pintor Nicolas des Innocents i d’Aliénor de la Chapelle, la filla cega del tapisser.
Amb fils d’or, Tracy Chevalier, anirà teixint aquesta trama sense deixar cap espai buit. Com les millefleurs que teixeixen en aquest petit taller i que per aquesta especialitat estan ben considerats entre el gremi.
L’autora ens situa als volts de 1490, ens descriu les costums de l’època fent-nos viatjar de França a Brussel·les. Tal i com ja va fer en la novel·la, Àngels fugaços, la història avança capítol a capítol des del punt de vista de diferents personatges. Tots ells i elles estan ben caracteritzats, amb personalitats ben marcades:
Nicolas de Innocents: un pintor a qui li agraden molt les dones però que el tapís de la Dama de l’unicorn farà que per primer cop pensi en alguna de les dones que coneix i no només en el seu propi interès; Claude le Viste: filla gran del noble Jean le Viste en edat de casar-se però que ella està més per descobrir i experimentar amb el pintor les històries que li han cantat des de petita les minyones; Geneviève de Nanterre: esposa de Jean le Viste i mare de Claude està cansada de la vida que porta, se sent fracassada per no haver donat un fill al marit i l’únic desig és ingressar a un convent de monges; George de la Chapelle: lissier i amo del taller de teixidors que s’encarrega d’elaborar els tapissos de la Dama de l’unicorn i que vetlla en tot moment perquè del seu taller no en surti res que no tingui una qualitat alta. Hi treballa el seu fill, futur hereu de l’ofici a qui li costa delegar feines de responsabilitat per por a admetre que es fa gran; Phillippe de la Tour: treballa per a George i admira en silenci a Aliénor, per qui faria qualsevol cosa, esperant el seu moment amb paciència; Aliénor de la Chapelle: filla de George i Christine du Sablon, privada del sentit de la vista s’adona de tot el que passa al seu voltant. Noia amb molta sensibilitat que mira de demostrar en tot moment que és útil i treballadora per tal que no la facin fora de casa. Té molt clar el que li agrada i el que no i estarà disposada al que calgui per no fer el que li disgusta; Christine de Sablon: mare d’Aliénor que fa costat al seu marit per aconseguir que el negoci funcioni. Creient i practicant diu tot el que pensa i no permet males maneres o males paraules en la seva presència. Cuidarà la seva filla en tot moment fins que la vanitat farà que baixi la guàrdia quan se li presenta l’oportunitat de teixir, activitat prohibida a les dones en aquella època.
En especial destaco l’Aliénor, la filla cega del tapisser que per motiu d’aquesta discapacitat perceb l’entorn amb la resta dels sentits. Es dedica al seu hort i jardí que ens el descriu d’una forma tan acurada que en alguns moments m’ha semblat que hi estava passejant anant en compte de no trepitjar el seu estimat muguet. “Si una mirada és com un fil de l’ordit, lligat entre un i altre plegadors d’un teler, jo notava el seu fil, tibant”.
El paper de les mares que surten en aquesta novel·la ens mostra com proven de moure els fils per dirigir la vida de les seves filles però com, Claude filla de Jean le Viste i Aliénor, se’n desenredaran a la seva manera.
Altres obres llegides: La noia de la perla, Àngels fugaços, El blau virginal i Criatures extraordinàries.
À Mon Seul Désir és continuar descobrint aquestes novel·les històriques d’una de les meves autores preferides, Tracy Chevalier.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada